Tüketici Hukukunda Ayıplı Mal ve Ayıplı Hizmet
Ayıplı mal ve ayıplı hizmet Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun’da açıklanmıştır. Buna göre ayıplı mal, tüketiciye teslim esnasında, kararlaştırılmış olan örnek veya modele uygun olmayan, objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımayan, sözleşmeye aykırı olan malları tanımlar. Ayıplı hizmet ise, sözleşmede belirlenen süre içerisinde başlamayan, taraflarca kararlaştırılmış, objektif olarak sahip olması gereken özellikleri taşımayan, sözleşmeye aykırı hizmeti ifade eder.
Ayıplı Mal ve Hizmetin Unsurları
Tüketicinin bir bedel ödeyerek satın aldığı mal iki şekilde ayıp olarak tanımlanır:
- Satıcı kişinin taahhütte bulunduğu vasıfların malda bulunmaması
- Malın özelliğinden ötürü malda bulunması zorunlu olan vasıfların eksik olması
Malın vasfından yoksun olmasından bunun varlığını bilmese bile satıcı sorumlu olmaktadır.
Ayıplı mal ortaya çıkması açısından üç şekilde belirlenir:
- Maddi Ayıp- Malda bulunan ve malın kullanım amacına uygun olarak kullanılmasını engelleyen ayıba ve hizmetin konusu olan materyalde ya da hizmetin yerine getirilmesi esnasında meydana gelen ayıba maddi ayıp denir. Satılan gömleğin yırtık olması, alınan hizmetin kötü olması vb.
- Ekonomik Ayıp- Hizmet veya malın ekonomik değerini düşüren ayıpları tanımlar. Satılan bir arabada bahsedilmeyen bir küsur bulunması
- Hukuki Ayıp- Satışa konu olan maldan ya da hizmetten yararlanmayı ortadan kaldıran, azaltan hukuki eksiklikleri tanımlar. İmarlı bir arsa olarak satılan yerin imarsız bulunması hukuki bir ayıptır.
Ayıplı mal ya da hizmet konusunda açılan davalara Tüketici Mahkemeleri bakmaktadır. Ayıplı mal ve hizmet konusunda daha detaylı bir bilgi almak istiyorsanız, uzman bir avukata başvurmanız yerinde olacaktır.